Followers

Wednesday, May 11, 2011

…. Tak terhitung… tak terbalas….

                                    Besarnya pengorbananmu ibu…. 


Pengakuan ikhlas disini…  wani..  antara anak yang paling kuat meragam kan makJ…. (Wani adalah nama panggilan dirumah…. Dan hanya kawan2 diluar memnggilku Risma…..) mesti letih mak nak melayan…. Pernah satu ketika… masa kecik2 dulu… balik dari rumah jiran… saya nangis2… bila mak tanyer.. kenapa… saya diam jer…. Lepas mak pujuk2… dengan belaiannya… hati kecil ini cair…
“ mak …. Kenapa wani tak ada anak patung besar macam dia”…
 esoknya… bila saya balik sekolah… mak hulurkan dua anak patung…. Comel… satu lagi untuk adik… TERIMA KASIH mak…. Walaupun tak sebesar yang jiran punya… tapi saya sayang mak…

Suatu hari saya main basikal dengan adik…. Baru2 berjinak dengan basikal… saya naik…adik pegang… adik naik saya pula yang pegang basikal… mak hanya memandang dari jauh… tiba2 saya jatuh… dari kecil lagi… saya memang cuai…
 Bergegas mak mendapatkan saya….risau benar dia…. TERIMA KASIH mak…. Sentiasa ada… tika jatuh dan bangun saya…

Suatu hari… selepas pulang dari sekolah… belum sempat baju ditukar.. saya terus bergegas ke dapur… “Mak… laparnya….mak masak apa hari ini”… mak hanya tersenyum… dan berkata “makanlah.. mak dah sediakan tu” dibuka tudung saji… hanya ada seketul ikan goring sambal disitu… lalu laju mulut ini bertanya “mak dah makan ker?” jawabnya ringkas “ sudah, wani makanlah” namun berlalunya saya… bermain bersama teman.. pulangnya… saya terpandang mak disudut dapur…….rupa2nya.. mak baru nak menjamah makanan… sedihnya tak terkata.. mak hanya berlaukkan air… Ya Allah… menitis air mataku… TERIMA KASIH mak…. Selalu berkorban demi anakmu ini..

Suatu hari ………….. keputusan UPSR di umumkan… saya hanya dapat 2A sahaja…. Balik tu saya nangis2…. “mak… wani dah letih pergi sekolah hari2… dah letih jadi budak rajin…dah letik mak”
“tak apalah… tak dapat 5A pun…. Mak tak marah… mungkin rezeki lain kali….” Lembut tutur bicaranya…. TERIMA KASIH mak…. Selalu jadi penawar tangisan saya….

Usia makin beranjak…. kini wani dah besar mak…. Wani dah tunaikan satu cita2 mak… nak tengok wani digerban Universiti… wani sayang mak… wani akan tunaikan semua harapan mak…. Semua pengorbanan yang mak taburkan… tak terdaya wani balas… dengan sisa2 usia mak sekarang…. Wani akan berusaha MEMBAHAGIAKAN mak… ayah… adik.. abang2…. Wani sayang kalian…J insyaAllah… wani sayang kalian kerana Allah….

2 comments:

BUJANG SUSAH said...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..

Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan .. tengok jgn x tengok.. sila klik disini dan klik disini. Juga tutor 4 the latest read more klik disini.
Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).

"SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

P/S: Sedikit perkongsian dan renungan buat sahabat dan diri sendiri dari hamba yang hina jua serba kekurangan ini... sila klik
DISINI

"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
Wallahualam.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

Blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis dan memberi info.. Semoga sejahtera dan sentiasa diberi keberkatan olehNya.. wassalam.

Risma Wani Ridwan said...

thanks a lot.saudara.....:) banyak info berguna yang dah dikongsi... InsyaAllah... akan Risma manfaatkan...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...