Followers

Friday, June 17, 2011

PerSoalAN..........!!!!

Assalamualaikum....
     
    jom... pakat hayati bait2 kata yang risma dapat dari satu blog...:) 






Satu soalan buat hawa:
adakah dengan berpakaian sopan akan menjejaskan kecantikan korang? akan menjadikan korang hodoh? nampak kecundang dalam dunia moden?

Satu jawapan dari adam:
seorang perempuan yang tertutup sempurna auratnya lebih bernilai di mata lelaki untuk dijadikan teman seumur hidup.



credit to this blog...:) 
 jika dulu, yer.. risma akui... risma selalu akan up todate.. dan tak pernah rasa puas.. dengan selendang2 yang ade... dan kadang2 berasa rendah diri bila tak dapat berdiri sama tinggi dengan kawan2... 


 namun.... alhamdulillah... setelah mula berhijrah ke tudung labuh... diri ini selesa dengan baju kurung... dan tudung labuhku... malah... rasa lebih yakin dengan diri... syariat... dah peraturan Allah itu... ada ikhmahnya... :) 


p/s: belum cuba belum tau... nikmatnya ditutupi ......... jom sama2 jaga aurat kita.. khas hanya untuk suami tercinta...:)

Wednesday, June 15, 2011

♥ love in a blue time ♥

Assalamualaikum.... 
    cepat2 ..... hihihi... curi2 mase kejap...dalam 5 minit... nape???? 


 malam ni ade kelas law.... so... patutnya , time nie dah siap2 mandi... kelas pukul 8.15 malam... emm   
     ♥ love in a blue time ♥
aik....apa love2 nie... dilamaun cinta ker??? hahahah.... tak de lah.. tu tajuk novel yang risma pinjam kat perpustakaan tadi... ehem3... first time kot... try bace novel bahasa inggeris ni... entah berapa hari lah baru boleh khatam... takpe2... usaha sayang... nak pandai.. kena usaha... kan2...:) 

sayang.....jangan dinanti bulan jatuh keriba...:)

Assalamualaikum...:) 






salam rindu untuk sahabat2 risma.... moga ceria2 selalu... risma curi2 masa sekejap,, tuk blog... entah lah... risma rindu kalian.. emm... esok risma ade kuiz law yang pertama.. subjek ni... agak mencabar untuk orang yang macam risma ni... mungkin pada kawan2 yang lain... bagaikan kacang jer kot.. hihih.. tapi bagi risma ia bagaikan kulit. hihih... pe2 pn.. malam nie... nak kena stay up... tak boleh main2 lagi... permulaan yang baik... menjamin ...kejayaan yang gemilang.. 


p/s: doakan risma sahabat... sebenarnya... makin membusy kan diri.... makin hilang rasa "penantian " padanya... semalam.. dah hantar buku novel tu.... insyaAllah lepas ni.. akan menjadi peminat setia perpustakaan... hahahah...peminjam tegar lah lepas ni:)

Tuesday, June 14, 2011

terjaga dari mimpi yang panjang....:)

Assalamualaikum....
         "cerita dari hati"....
     novel yang risma pinjam dari perpustakaan semalam... benar2 membuatkan hati kecil ini terpukul... menatap bait2 kata dari novel itu... benar2 membuatkan risma sebak... namun tangisan ini bukan kerana sinopsis cerita cinta ini... 
    tetapi........... 


"ya Allah, Futhurnya aku padaMu.... 


Aku melebihkan sayang pada hambaMu....


dari sayangMu padaku..... 


Ampunilah aku Ya Allah... 


aKU LEMAH kerana cinta seorang hamba....


bantulah aku dalam menuju kejalan kasihMu..."










p/s: Risma benar2 terpukul dengan bait2 kata


 ini....malu benar padaMu ya Allah...semoga


cinta pada "sahabat" yang bersarang dihati 


ini.. dihapuskan...setelah khatamkan novel 


ini.. Risma nekad...untuk memadamkan segala 


memori  tentangmu "sahabat" so... terpadamlah 


segala contact yang menghubungkan kami.. yang 


masih tinggal hanyalah facebook risma...


risma sayang nak deactivated kan facebook tu.. 


ramai sahabat disitu... so, biarkan ia kekal 


disitu...kuatkan Risma Ya Allah... dalam 


mengejar cintaMu...hapuskan bisikan2 yang akan 


melalaikan Risma kepadaMu..:)

Friday, June 10, 2011

LIST !!!!! 2011...

Assalamualaikum.... 
 jom.... risma selidik "list of your dream!!"


   

  1. kurus untuk sihat,bukan kurus untuk cantik.
  2. Dekan!!!!
  3. lengkapkan diri dengan ilmu dunia & akhirat.
Alhamdulillah.... 1/4 dari list diatas.. sedang digengam... baki 3/4 lagi... sedang dicapai... insyaAllah.. sebelum raya tahun ni.. pasti disempurnakan.. :) :)

p/s: pasti ada yang tertanya2 mengapa CINTA... tak de dalam list risma... hihihihi... sebab, sekarang.. Risma tak nak lagi soal hati menjadi matlamat risma... biarkan "sahabat" risma berlalu... seperti katanya... "andai ia jodoh kita.... pastinya ia akan kembali..." insyaAllah... perancangan Allah itu yang TERBAIK.... so..... risma mula tersenyum sekarang... sebelum meminta yang soleh... pastinya Risma perlu menjadi yang solehah dahulu... insyaAllah..:)

terubat RINDU!!!!!

Assalamualaikum....



     Alhamdulillah... terubat juga rindu padamu... sahabat, syuhailah.. atau lebih manis dipanggil syu.... dan imanee.... satu jam bersama kalian tadi... benar2 mengubat rindu dihati... sudah lama merancang... namun, baru sebentar tadi.. di dapat ketemu.. masa berlalu seperti mencemburui ... kita.. insyaAllah... dipanjangkan umur... semoga kita dipermudahkan... sebenarnya banyak lagi cerita yang nak dikongsi bersama.. hihihih.. namun tak sempat sayang... 

p/s: Risma sayang kalian berdua... kalian sentiasa dihati Risma...:)

Wednesday, June 8, 2011

bermula dari awal......:)

Assalamualaikum....




hanya lafaz Allahmdulillah... dan terima kasih sahajalah yang mampu Risma luahkan tadi..... 


     pagi tadi lepas kelas finance...risma dan kawan2 berlalu pergi ke bilik pensyarah... syukur punya kawan2 seperti mereka.. sanggup temankan risma...susah dan senang, dengan izin Allah... niat risma nak masuk kelas mengaji dan fardu ain. .. Allahdulillah telah dipermudahkan.. bermula Ahad dan khamis minggu depan... Risma akan mula belajar kelas yang pertama dengan ustazah hazmariah... di pusat hidayah... setiap pukul 3.30 petang... dua kali seminggu..... semoga dgn permulaan ini, risma dapat memperbaiki bacaan Al-Quran risma...


p/s: alhamdulillah, setelah mula berjinak2 dengan tudung labuh sekarang.. risma jadi lebih kuat, seperti ada satu kekuatan yang memberanikan risma menghadapi kenyataan yang pengorbanan itu sangat2 manis... risma tak nak malukan sahabat2 yang bertudung labuh... jadi mulai sekarang risma berlumba2 memperbaiki diri... luar dan dalam... insyaAllah... moga perasaan riak jauh dari hati ini...:)

Monday, June 6, 2011

risma hanya ada dia sorang jer....:(

Assalamualaikum....


    betul2 tak de mood .... minggu ni.... namun, perlu kuatkan diri... sekuatnya... dua hari lagi, dia akan berlalu pergi.. sebak juga hati ni nak lepaskan dia... pi utara tu.... perlis lagi... tempat yang selama ni  risma duk beragan2 nak sambung belajar kat sana.... tak per lah .... InsyaAllah lain kali..pasti Risma jumpa dia lagi.... Dia sorang jer yang risma ada... tak kan berganti.. pasti rindukan dia nanti, selama ni... kami dah macam belangkas... pi mana2 sama.... sedih ....suka... sama2... tiba2 nanti, dia dah hilang dari pandangan... sebak2... pe2 pon.... kakak doakan adik... berjaya di sana.. jangan sia2kan... harapan keluarga....

p/s: jangan nakal2 kat matrikulasi perlis sayang... 
akak sayang awak sangat2 .... tak akan ade sesiapa mampu ganti awak... akak pasti rindukan awak....:( ya Allah... kuatkan hati kami.... biarlah kami bertemu dan berpisah kerana Mu..:)

Sunday, June 5, 2011

Risma love UTARA....:)

Hikayat Abu Nawas – Asmara Memang Aneh

Secara tak terduga Pangeran yang menjadi putra marikota jatuh sakit. Sudah banyak tabib yang didatangkan untuk memeriksa dan mengobati tapi tak seorang pun mampu menyembuhkannya. Akhirnya Raja mengadakan sayembara. Sayembara boleh diikuti oleh rakyat dari semua lapisan. Tidak terkecuali oleh para penduduk negeri tetangga.
Sayembara yang menyediakan hadiah menggiurkan itu dalam waktu beberapa hari berhasil menyerap ratusan peserta. Namun tak satu pun dari mereka berhasil mengobati penyakit sang pangeran. Akhirnya sebagai sahabat dekat Abu Nawas, menawarkan jasa baik untuk menolong sang putra mahkota.
Baginda Harun Al Rasyid menerima usul itu dengan penuh harap. Abu Nawas sadar bahwa dirinya bukan tabib. Dari itu ia tidak membawa peralatan apa-apa. Para tabib yang ada di istana tercengang melihat Abu Nawas yang datang tanpa peralatan yang mungkin diperlukan. Mereka berpikir mungkinkah orang macam
Abu Nawas ini bisa mengobati penyakit sang pangeran? Sedangkan para tabib terkenal dengan peralatan yang lengkap saja tidak sanggup. Bahkan penyakitnya tidak terlacak. Abu Nawas merasa bahwa seluruh perhatian tertuju padanya. Namun Abu Nawas tidak begitu memperdulikannya.
Abu Nawas dipersilahkan memasuki kamar pangeran yang sedang terbaring. la menghampiri sang pangeran dan duduk di sisinya.
Setelah Abu Nawas dan sang pangeran saling pandang beberapa saat, Abu Nawas berkata, “Saya membutuhkan seorang tua yang di masa mudanya sering mengembara ke pelosok negeri.”
Orang tua yang diinginkan Abu Nawas didatangkan. “Sebutkan satu persatu nama-nama desa di daerah selatan.” perintah Abu Nawas kepada orang tua itu.
Ketika orang tua itu menyebutkan nama-nama desa bagian selatan, Abu Nawas menempelkan telinganya ke dada sang pangeran. Kemudian Abu Nawas memerintahkan agar menyebutkan bagian utara, barat dan timur. Setelah semua bagian negeri disebutkan, Abu Nawas mohon agar diizinkan mengunjungi sebuah desa di sebelah utara. Raja merasa heran.
“Engkau kuundang ke sini bukan untuk bertamasya.” “Hamba tidak bermaksud berlibur Yang Mulia.” kata Abu Nawas.
“Tetapi aku belum paham.” kata Raja.
“Maafkan hamba, Paduka Yang Mulia. Kurang bijaksana rasanya bila hamba jelaskan sekarang.” kata Abu Nawas. Abu Nawas pergi selama dua hari.
Sekembali dari desa itu Abu Nawas menemui sang pangeran dan membisikkan sesuatu kemudian menempelkan telinganya ke dada sang pangeran. Lalu Abu Nawas menghadap Raja. “Apakah Yang Mulia masih menginginkan sang pangeran tetap hidup?” tanya Abu Nawas.
“Apa maksudmu?” Raja balas bertanya.
“Sang pangeran sedang jatuh cinta pada seorang gadis desa di sebelah utara negeri ini.” kata Abu Nawas menjelaskan.
“Bagaimana kau tahu?”
“Ketika nama-nama desa di seluruh negeri disebutkan tiba-tiba degup jantungnya bertambah keras ketika mendengarkan nama sebuah desa di bagian utara negeri ini. Dan sang pangeran tidak berani mengutarakannya kepada Baginda.”
“Lalu apa yang harus aku lakukan?” tanya Raja.
“Mengawinkan pangeran dengan gadis desa itu.”
“Kalau tidak?” tawar Raja ragu-ragu.
“Cinta itu buta. Bila kita tidak berusaha mengobati kebutaannya, maka ia akan mati.” Rupanya saran Abu Nawas tidak bisa ditolak. Sang pangeran adalah putra satu-satunya yang merupakan pewaris tunggal kerajaan.
Abu Nawas benar. Begitu mendengar persetujuan sang Raja, sang pangeran berangsur-angsur pulih. Sebagai tanda terima kasih Raja memberi Abu Nawas sebuah cincin permata yang amat indah.

(SELESAI)
sumber: 
Pendongeng Indonesia Yang Senantiasa Memberi Ceria Memberi Makna

Thursday, June 2, 2011

"sahabat baru"....:)

            ASSALAMUALAIKUM....






malam ni.. risma sedikit mengantuk.. esok ada kelas pukul 8 pg, so... sepatutnya pukul 12 tadi dah tidur... tapi digagahkan mata ni.. mencatat... sedikit "peristiwa" yang "bersinar" pada malam ni... insyaAllah... masa duk sibuk2 tengah makan meegi dengan zek dan alya, tiba2 risma dengar pengumuman..


"perhatian kepada para pelajar, pada malam ini akan diadakan solat hajat dan solat berjemaah untuk magrib dan isyak, para penghuni dijemput hadir.."


so... dipendekkan cerita, berjemaah lah risma yang pertama di surau asrama malam tu, namun Allah maha besar, sebelum Risma solat risma berniat,


"ya Allah,permudahkanlah bagi diri ini dalam menuju kejalanMu.."


masa nak angkat takbir untuk solat magrib tu, risma dah rasa lain... macam terketar2... then, selesai solat magrib... masa nak aminkan doa... tiba risma jadi sayu, sebak.... dan terus air mata ni mengalir tanpa disedari... (sahabat perempuan kat sebelah dah pandang2... mungkin dia terkejut kot, nape lah budak ni tiba2 nangis....)

sekali lagi risma mengalir air mata tanpa sedari.... laju jer.... masa tengah aminkan doa solat hajat...


sementara.. tunggu solat isyak, kami di isi dengan sedikit tazkirah... dan tajuk yang diutarakan malam tu... tepat2 kena melekat kat hidung ni... pasal bertaubat sebelum ajal menjemput... tak semene2... jatuh air mata kat pipi.... semua sahabat2 dalam bulatan tu... dah terkejut tengok risma... tapi, mereka buat muka biasa... ,mungkin diorang tak nak memaksa risma untuk bercerita.... risma kagum dengan mereka....


dan...... Allah Maha besar, masa aminkan doa solat isyak pon, risma menitiskan air mata lagi... sebak.... tiba2, selesai solat isyak.. ada sorang sahabat ni... dia ketua kat surau tu... dia tanyer risma;


"awak ok tak??"


 risma terus cakap; 


"saya mintak maaf, boleh tak saya nak ambik masa awak sekejap.. nak cakap sesuatu"


then, bila semua dah keluar meninggalkan surau, risma pon mula lah bercerita dari 
A to z......... bla.........bla.........bla....sambil tahan sebak.... mata dah merah... air mata tak payah cerita lah... dah bertitis2 jatuh... malam tu, rasanya mata risma ni dah macam kilang air mata dah.... Ya Allah... risma malu padaMu ya Allah...... malu sangat...
kami bertukar nom fon... dan Allahdulillah, dengan izin Allah... dia cakap.. dia akan berusaha membimbing risma kearah muslimah sejati... melalui seorang kawannya yang dikenalkan sebagai  kak Atirah...   
dia cakap,kak Atirah lagi layak dan berpengalaman... Risma bersyukur Ya Allah... bersyukur sangat... dipermudahkan urusan menuju kejalanMu... 



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...