Followers

Thursday, June 2, 2011

"sahabat baru"....:)

            ASSALAMUALAIKUM....






malam ni.. risma sedikit mengantuk.. esok ada kelas pukul 8 pg, so... sepatutnya pukul 12 tadi dah tidur... tapi digagahkan mata ni.. mencatat... sedikit "peristiwa" yang "bersinar" pada malam ni... insyaAllah... masa duk sibuk2 tengah makan meegi dengan zek dan alya, tiba2 risma dengar pengumuman..


"perhatian kepada para pelajar, pada malam ini akan diadakan solat hajat dan solat berjemaah untuk magrib dan isyak, para penghuni dijemput hadir.."


so... dipendekkan cerita, berjemaah lah risma yang pertama di surau asrama malam tu, namun Allah maha besar, sebelum Risma solat risma berniat,


"ya Allah,permudahkanlah bagi diri ini dalam menuju kejalanMu.."


masa nak angkat takbir untuk solat magrib tu, risma dah rasa lain... macam terketar2... then, selesai solat magrib... masa nak aminkan doa... tiba risma jadi sayu, sebak.... dan terus air mata ni mengalir tanpa disedari... (sahabat perempuan kat sebelah dah pandang2... mungkin dia terkejut kot, nape lah budak ni tiba2 nangis....)

sekali lagi risma mengalir air mata tanpa sedari.... laju jer.... masa tengah aminkan doa solat hajat...


sementara.. tunggu solat isyak, kami di isi dengan sedikit tazkirah... dan tajuk yang diutarakan malam tu... tepat2 kena melekat kat hidung ni... pasal bertaubat sebelum ajal menjemput... tak semene2... jatuh air mata kat pipi.... semua sahabat2 dalam bulatan tu... dah terkejut tengok risma... tapi, mereka buat muka biasa... ,mungkin diorang tak nak memaksa risma untuk bercerita.... risma kagum dengan mereka....


dan...... Allah Maha besar, masa aminkan doa solat isyak pon, risma menitiskan air mata lagi... sebak.... tiba2, selesai solat isyak.. ada sorang sahabat ni... dia ketua kat surau tu... dia tanyer risma;


"awak ok tak??"


 risma terus cakap; 


"saya mintak maaf, boleh tak saya nak ambik masa awak sekejap.. nak cakap sesuatu"


then, bila semua dah keluar meninggalkan surau, risma pon mula lah bercerita dari 
A to z......... bla.........bla.........bla....sambil tahan sebak.... mata dah merah... air mata tak payah cerita lah... dah bertitis2 jatuh... malam tu, rasanya mata risma ni dah macam kilang air mata dah.... Ya Allah... risma malu padaMu ya Allah...... malu sangat...
kami bertukar nom fon... dan Allahdulillah, dengan izin Allah... dia cakap.. dia akan berusaha membimbing risma kearah muslimah sejati... melalui seorang kawannya yang dikenalkan sebagai  kak Atirah...   
dia cakap,kak Atirah lagi layak dan berpengalaman... Risma bersyukur Ya Allah... bersyukur sangat... dipermudahkan urusan menuju kejalanMu... 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...