Followers

Thursday, December 2, 2010

nak kahwin.....................dengan siapa??



       Petang yang hening itu….. rumahku, sibuk dengan peralatan hantaran …….. aduh berdebar-debar rasanya.. menunggu tarikh itu… 11/12/2010…. Emmmm…. Kukira dengan jari satu, dua, tiga…emmm… sepuluh… apa lagi yang tak cukup rrr.... sekejap- sekejap…. Kira lagi… tak kan lah tak cukup pulak…. Satu,dua, tiga………… sepuluh… alamak apa yang tertinggal ni…. ibu.. ibu.. oh ibu… teriakku perlahan dari ruang tamu… aik… mane pulak ibu ni… rasanya tadi ada kat dapur… emmm… tak dengar kot… tak pe lah…lantas ku pusing kebelakang ingin mendapatkan ibu di dapur…. Sambil akal nakal ku berputar… hahhaah. Nanti lah ibu…. Hahhahah… sudah menjadi kebiasaan aku pasti akan mengusik ibu di dapur….
eehhh, mak aku jatuh….hampir tersungkur aku dikejutkan ibu dari belakang…. hahahaah… Disambut ketawa ibuku sambil tangan kanannya memegang  senduk… eehh… ibu ni… terkejut orang… ingatkan siapalah tadi… huhuhuhu… ketawa ibuku masih lagi bersisa…. Merah padam pipiku…. Aduh macam mana pulak aku lak yang terkena ni… aik… lain yang dirancang lain pulak yang jadi…. Ishhh…. Malu-malu…. Saat itu aku masih mampu tersengih …..
hah… ada pa panggil ibu ni???... tanya ibuku…
terjerit-jerit …. Mana ada anak dara macam ni…aii…… budak bertuah ni…. Marah ibuku…
tak lekang dari bibirnya menyebut perkataan itu…
“budak bertuah”…. Walau apa pun yang aku lakukan… pasti itu sajalah doa yang tak lekang dari bibirnya……. Terima kasih ibu..bisik hatiku
Aku hanya mampu tersengih….huhuhuh… tak ubah seperti kerang busuk… huhuhu…
Alah ibu ni… relex rr… balasku… kalu tak ada anak dara macam ni… ni ibu dah jumpa kan….
Huhuhuh……………
Ehhh… budak bertuah ni,,,  balas ibu ku..
Aku hanya mampu tersenyum…. Ibu.. kenapa barang-barang hantaran ni tak cukup lagi satu… kan ada sebelas…
Ni orang kira tak cukup satu…. “orang” adalah panggilan yang aku gunakan dari dulu…. Dan aku selesa menggunakanya.. walaupun kadang-kadang ku rindukan panggilan adik….huhuhu tapi tak lagi sekarang… sejak adikku dilahirkan …. Tahtaku telah dirampas.. sob... sob... sedihnya..….tak apa lah… bak kata orang "sharing is caring… "

Memanglah tak cukup satu… kan satu lagi tu cincin kahwin… balas ibuku….

Oooooooo………..sambutanku pantas…sambil tersengih-sengih malu…huhuhuh… baru ku teringat… abangku baru keluar pergi membelinya pagi tadi…

Apalah… budak ni… abang dia yang nak kahwin … dia pulak yang kelam kabut…. Perli ibuku…

Huhuhuh………… alah ibu ni… biarlah orang nak menghayati "suasananya".. huhuhuh……… ketawaku pecah…

Alah ibu ni..Kalau kita tak perasan, … siapa lagi yang nak perasan… hahhaahh.. ketawaku berderai… 

Alahai… budak bertuah ni…. Sabar jer lah.. balas ibuku..

Alah ibu ni… sabar jangan tak sabar.. kan sabar tu separuh dari iman.. huhuhuh… balasku tak mahu kalah..

Ibuku hanya mampu mengeleng kepala….
            Ibu………… panggilku manja...
nanti kan kalau orang nak kahwin… orang nak buat sendiri hantaran… dan kalau boleh.. orang nak air tangan ibu..janji tau..
Ehhh… budak ni…  gatal tak bertempat…. Hhuhu… belajar pon tak habis lagi.. ada hati fikir pasal kahwin…. 

Alah……… sekali sekala nak berangan… tak salah kan…bak kata perpatah… dari angan-angan… timbulnya impian huhuhuhu… balasku kembali…

Alahai…. Budak ni… marah ibuku...

                Bau semerbak dari dapur……

Eehhh… ibu…. Bau apa ni… macam bau ……..
Hangit jer…. Ibu masak apa tadi??

             Alamak……….. ibu lupa lah… nak perlahan kan api tadi…
Bergegas ibu ke dapur….

         Kerana “kekecohanku”………… kami sekeluarga terpaksa menjamah ikan masak sambal yang sedikit hangus…pada tengah hari itu..

Heheheeh…….. hanya kalimah “sorry” yang mampu aku lontarkan pada keluargaku… huhuhuhu............


      ~~ karya asliku..... risma wani,semoga bermanfaat~~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...