Powered By Blogger

Followers


Monday, November 29, 2010

Tangisan dalam Senyuman..........[27.11.10]




30.11.10, Dikamarku

             Terpaku aku disitu…. Mataku redup memerhatikan dua pasang merpati melekat di luar jendelaku…. Terdetik dihatiku alangkah indahnya andai itu takdirku… tanpa ku sedari titisan air melalui pipi tembamku… ya Allah kuatkan aku mengharunginya, jika ini takdirku… aku redha ya Allah….  Hal dua hari lepas masih segar di ingatanku, fikiranku mengimbau laju…. Terdetik di hatiku meneliti blognya…. Berbunga-bunga hatiku membaca bait-bait puisi lakaranmu… sajak-sajak asli buatanmu… bersyukurku atas bakat kurnian tuhan padamu… lembaran demi lembaran aku jelajahi…. Senyum puas dipipiku menampak kan lekuk lesung pipi dipipi………
Sehinggalah lebaran terakhirku…. Namun,
          Terpana aku disitu…. Membaca penghujungnya…ku usap lembut mataku.. mungkin aku  pandanganku kabur…aku masih lagi cuba melegakan hatiku...
       mataku terpejam rapi dan dengan kalimah basmalah ku menelitinya lagi…… ternyata…….
Untuk sayangku Asma…. Terkelu aku disitu… ya Allah…. Apa salahku… laju air mata membasahi pipiku… mengapa setiap karya agungmu yang dahulu kau hadiahkan untukku kini milik si dia??? Kurang apakah aku di matamu?? Buruk apakah aku dihatimu……… ya aku manusia biasa…… yang banyak kekurangan… maafkan aku ……. Andai ini silapku…..
Kugagahkan jemariku  melangkah keluar dari blognya… mungkin itu persinggahan terakhirku…. Aku bersyukur atas apa yang berlaku… mungkin ini pentunjuk dariMu ya Allah…. Aku redha… mungkin bukan dia jodohku… ku tutup perlahan laptop ku… 
            perlahan langkahku melangkah ke bilik air… wudukku mengalir bersama titisan air mata….
Selesai solat isyak............
aku .......... mengangkat tangan, berdoa
“Ya Allah…andai dia bukan jodohku…. Luputkanlah ingatanku padanya………. Hapuskan memoriku bersamanya……… tenggelamkan  cintaku untuknya…… kuatkan ku… dan hanya padamu… aku berserah”
     Aku bangkit menunaikan solat hajat…..  dalam sujudku… kuselitkan doaku untuknya… “ya Allah…. Berikanlah dia kebahagiaan …. Andai itu pilihannya… aku redha ya Allah… dan kuatkan lah aku menghadapi dugaan ini…  dan maafkan ku ya Allah kerna aku menitiskan air mata kerana cinta lelaki yang hanya cinta duniawi… maafkan ku ya Allah… kuatkan keimananku kepadamu ya Allah..” 
Kecapai al-Quran di sisi almari…. Lembaran demi lembaran ku selak… sekali lagi air mataku menitis… kali ini bukan lagi kerna cinta duniawi ku… tetapi kerana Maluku kepadaMu ya Allah…. Terasa sudah lama aku tidak membaca kalamMu Ya allah…. Malu aku pada Rasullullah saw….  Ampuni aku ya Allah… aku hampir melupakanya…. Dengan kesibukan ku ……..  aku bersyukur..atas apa yang berlaku… kini aku memahami… setiap yang berlaku ada ikmahnya…. Alhamdulillah ya Allah… kau buka kan mata hatiku… yang selama ini dilitupi kabus…. Kini aku bangkit……. Dengan semangat baru…. 
Kini……… aku bukan lagi seperti dahulu……. Aku semakin matang atas pengalaman yang berlaku……… kepada si dia.. aku doakan kebahagiaan mu… dan aku berterima kasih kepadamu… kerana  menghadiahkan sesuatu yang “bernilai”….. kini aku makin tabah….
           dan Kini cintaku hanya milik penciptaku…
“Ya Allah…. Jauhkanlah cinta yang akan melalaikan cintaku kepadaMu”



      ~~ karya asliku risma wani,semoga bermanfaat~~


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...