Powered By Blogger

Followers


Monday, November 22, 2010

Salam Perkenalan.....

Assalamualaikum.............


   Salam perkenalan..........
terlebih dahulu saya ingin memperkenalkan diri........ saya berasal dari sebelah pantai timur.... tempat penyu mendarat... huhuhuh........ kawan-kawan nak jumpa penyu???... singgahlah sini.... jangan malu-malu..
mana lagi kalau tak di.... jeng3.... huhuhu.... TERENGGANU,  
          "di sinilah aku mula mengenali DUNIA.....
            di sinilah jatuh dan bangunku......
           di sinilah kisahku bermula....
           dan di sinilah.... memoriku terukir...."        
nama diberi Risma Wani bt Ridwan...
mula melangkah ke alam persekolahan di  Tadika Kemas..
           huuhuh....... lucu rasanya mengigati masa lalu ku..... hari pertama persekolahanku, aku ditemani ibuanda tercinta... dari pagi sampailah ke lah ke petang ibuku tak jemu-jemu menanti diluar kelas bersama ibu-ibu temanku yang lain........
sesekali aku  pandanganku menghala ke jendela...... ku melihat ibu mengelap peluh didahinya.... tergambar keletihan dimukanya.... tetapi ibu masih lagi mampu tersenyum...
dong.........dong.........dong....
   jam di dinding kelasku berbunyi...
inilah yang ku nantikan dari tadi...... walaupun aku tidak mahir lagi mengenal waktu  ketika itu,
namun ku tahu.... sekarang waktu pulangku... kerana cikguku mula mengemas-ngemas mejanya...
heheheheheh............ yahoo.......... yahoo.... boleh balik.... bermakna boleh makan coklat...
      aku memang pengemar coklat.... pasti ibu membelinya di perjalan pulang nanti...
huhuhuh....... itu sahaja lah dikotak fikiranku ketika itu....
melangkah sahaja di muka pintu...
 aku terus berlari mendapatkan ibu..... ibu menyambut ku dengan senyuman ......
wah... begitu manis... apalagi apabila ditambah lesung pipit di kedua-dua pipinya... penambah seri...
aku bersyukur, kerana aku mewarisi lesung pipit dari ibu.....itulah pengalaman pertamaku mengenal ilmu..
sampai detik ini... aku tak mampu melupakannya..... aku sayangkan mu ibu....
        pengorbananmu..... tak ternilai......... sayang kamu....


kemudian, aku menyambung persekolahanku di sekolah rendah berdekatan dengan rumahku...
s.k.paka..... (sekolah kebangsaan paka)... disitulah aku melanjutkan kisahku..... disitulah aku mula mengenal dunia... disitulah memori suka dan dukaku sebagai pelajar.... aku seorang pelajar yang lemah dalam pelajaran,
lebih-lebih lagi dalam matematik dan bahasa inggeris, namun atas sokongan keluarga , guru-guru, dan kawan
aku melangkah dengan yakin..... TERIMA KASIH SEMUA.... tak kan ku lupa kamu...
lebih-lebih lagi cikgu Masyitah yang mengajar ku sains dan cikgu Saarina yang mengajarku matematik...
kenangan bersama kalian masih segar dimemoriku..... tak lupa juga... tenaga pengajar yang lain.... dan berlalulah zaman-zaman kenakalanku...


        selepas itu, aku mula menyambung pengajianku di sekolah S.M.K.P (Sekolah Menengah Kebangsaan Paka)......... daripada PMR sampai lah ke SPM aku masih setia disitu.... keputusanku PMR ku sederhana sahaja, tetapi masih melayakkan aku berhijrah ke sekolah lain, tetapi... keluargaku seperti berat hati untuk melepaskan ku berangkat... oleh itu, berkampunglah aku di situ.... namun aku tidak begitu sedia...
kerana masih ada ramai teman- seperjuanganku.... Rufaida, Ayu, Sharifah, Nisa dan teman-teman lain...
kenangan bersama kalian masih segar dimemoriku.... aku rindukan detik-detik manis bersama kalian....semasa di tingkatan satu,aku memilih untuk tinggal diasrama bersama teman-teman lain....
asramaku bukanlah asrama penuh, tetapi asrama harian.... namun peraturannya sama sahaja..
      AMAT KETAT............ ada waktu belajarnya... ada waktu makannya.. dan ada waktu riadahnya...
huh........ kadang-kadang penat sangat melalui rutin harian seperti ini.... memenatkan, tetapi berbaloi...
disebabkan itu, aku mampu berdikari dan yakin dengan diri.... disitu lah aku mengenali seorang ustazah yang banyak membimbingku... mendengar luahan-luahan hatiku.... beliau orang yang amat aku sanjungi..
USTAZAH Siti Mariam..... banyak ilmu-ilmu agama yang dicurahkan... terima kasih ustazah...
kerana memantapkan ilmuku.... dan sampai sekarang aku masih dahagakan ilmu agama...


       al-kisah sebenar kehdupan pun bermula..... selepas SPM  berlalu dengan keputusan yang sederhana, aku mula melangkah kemenara gading.... UITM menjadi pilihanku..... dan kini, aku sudah berumur 19 tahun.... dan tak lama lagi aku bakal menyambut hari kelahiranku pada 9 januari ini..... doakan kesejahteraanku wahai sahabat- sahabat seperjuanganku... doakan kejayaan ku.... amin...
                   salam sahabat, salam memori..... jumpa lagi... huhuhu ada kerja sikit....
                                     assalamualaikum.......

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...